Promotionele actie kweekt waardering
80% van de ontvangers van relatiegeschenken kan zich de ondernemer herinneren waarvan zijn het relatiegeschenk hebben ontvangen. Dit blijkt uit een onderzoek van Advertising Specialty Institute (ASI). Het hoge percentage geeft aan dat een goed uitgedachte promotionele actie een schot in de roos kan zijn.
Het onderzoek werd gehouden onder 7.000 volwassenen uit verschillende landen. Meer dan de helft van deze respondenten gaf aan dat zij, na het ontvangen van een premium, de gever meer waardeerde. Er werd tevens gevraagd naar de eisen die werden gesteld aan relatiegeschenken door de ontvangers. Wat zouden zij graag als give-away ontvangen? De respondenten gaven hierbij aan dat het belangrijk was dat het relatiegeschenk bruikbaar was en er aantrekkelijk uit moest zien.
Tot slot keken de onderzoekers naar het kostenplaatje. Kost een promotionele actie meer dan een tv-spot of een reclame op de radio? Dit bleek niet het geval. De promotionele actie bleek verre weg de meest voordelige manier van reclame maken.