Relatiegeschenken

Tips van Allgifts

Kerst Tassen Populaire relatiegeschenken Duurzame relatiegeschenken

Inspiratie

Lente Zomer Winter Duurzaamheid Beursartikelen
Gratis verzending Beste prijsgarantie Gratis sample & drukproef 10.000+ relatiegeschenken Meer dan 20 jaar ervaring
Allgifts.be

Nederland verkiest kerstgeschenk boven traditioneel kerstpakket

Uit onderzoek van Allgifts blijkt dat ontvangers van een kerstattentie liever een kerstgeschenk ontvangen dan het traditionele kerstpakket. 35% van de respondenten geeft voorkeur aan een kerstgeschenk. Uit het onderzoek werd tevens duidelijk wát voor kerstgeschenk ontvangers het liefste krijgen. Ook is duidelijk geworden welke samenstelling voor een kerstpakket het meest gewaardeerd wordt: food- of non-foodproducten.

Allgifts zette dit jaar een onderzoek uit, dat meer dan 100 respondenten opleverde. Daarvan koopt ongeveer de helft ook zelf de kerstgeschenken of –pakketten in. Met kerstpakketten worden de traditionele combinaties van typische kerstproducten bedoeld. Dat zijn producten zoals marshmallows, chocolademelk en koekjes. Kerstgeschenken zijn meer uiteenlopende producten. Hierbij wordt vaak één luxer product gegeven in plaats van een pakket. 35% van de respondenten prefereert een kerstgeschenk. Kerstpakketten delven het onderspit met 32%. Wel kwam uit het onderzoek naar voren dat ontvangers die een kerstpakket prefereren, daarin het liefst één of meerdere kerstgeschenken willen zien en niet alleen food producten.

Gadgets aan kop
Onder de kerstgeschenken gaan de gadgets duidelijk aan kop. 34% krijgt graag een powerbank, activity tracker of ander technologisch artikel. Dan volgt de woondecoratie, met 20% van de stemmen. Verzorgingsproducten en eten en drinkwaren volgen daarna, beide met 14%. “Naar schatting worden er rond de kerst wel twee keer zoveel gadgets besteld als in de rest van het jaar”, bevestigt Eva van Huffelen, accountmanager bij Allgifts. Ongeveer de helft van de respondenten die ook kerstgeschenken inkopen, geeft aan vooral iets te selecteren wat bij het bedrijf past, en dus niet per definitie wat de ontvanger wenst. Toch lijken de inkopers van kerstgeschenken wel degelijk te weten wat hun relaties of werknemers graag willen hebben. Uit het onderzoek blijkt dat ontvangers van kerstattenties hun gekregen cadeautjes gemiddeld een 7,8 geven.

Werknemers vóór relaties
Het ontvangen van kerstattenties roept in de meeste gevallen positieve gevoelens op. Slechts 5% van de respondenten geeft aan weinig tot geen gevoel te hebben bij het ontvangen van een kerstattentie. De overgrote meerderheid krijgt het gevoel dat hij of zij gewaardeerd wordt. Wel wordt overigens meer uitgegeven aan kerstattenties voor werknemers dan voor externe relaties. Voor werknemers spendeert het gemiddelde bedrijf €43,50 en voor externe relaties €24,50. Het zou zo kunnen zijn dat dit bedrag in 2020 hoger wordt, omdat de overheid voornemens is de bestedingsruimte te verruimen met ingang van 1 januari 2020. Waar nu 1,2% van de totale loonsom onbelast besteed mag worden aan vergoedingen en attenties, zou dat in 2020 1,7% worden bij een totale loonsom tot €400.000.

Duurzaamheid met kerst
Ook met kerst wordt er aan duurzaamheid gedacht. Er wordt vooral veel gevraagd naar duurzame producten, in die zin dat de producten lang meegaan. Van Huffelen: “Met kerst zie je dat mensen toch liever een écht mooi product met een goede uitstraling willen. Maar wel vaak met een plasticvrije verpakking.” Een gadget dat past bij het bedrijf, lang meegaat en zonder plastic verpakt is, zou volgens het onderzoek dus de ideale kerstattentie zijn.


Terug

Betrouwbaar zaken doen
sinds 1999