Meer blogartikelen
10.000+ relatiegeschenken
Relatiegeschenken, giveaways, premiums: wat zijn de verschillen? Dagelijks vliegen ze ons om te oren; termen als relatiegeschenken, premiums en giveways. Maar, wat is nou eigenlijk de juiste benaming en wat zijn de verschillen? Wij leggen je dat graag uit. En natuurlijk geven we je ook voorbeelden én nemen we je mee naar de effecten van de inzet van de producten. Laten we aftrappen met de term die we zelf het meest hanteren: relatiegeschenken.
Giveaways
Een product dat de relatie tussen twee partijen onderstreept, dat is wat wij verstaan onder een relatiegeschenk. Dat kan zijn tussen een werkgever en werknemer, maar natuurlijk ook tussen bijv. een werkgever en een toeleverancier. Een relatiegeschenk wordt voornamelijk ingezet om waardering uit te spreken; als bedankje. Denk aan het kerstpakket dat je aan het eind van het jaar krijgt of de opblaasbare zwemband net voordat je van je zomervakantie gaat genieten! Een relatiegeschenk wordt veel ingezet rondom de kerst, maar is op elk moment van het jaar mogelijk.
Opblaasbare flamingo als zomergeschenk
Kleurpotloodjes als strooigoed
Een giveaway is een product dat gratis wordt weggegeven, vaak met als doel naamsbekendheid te vergroten. Giveaways zie je vaak op beurzen of grootschalige events. Sleutelhangers, pepermuntjes in een blikje, flessenopener en kleurpotloodjes kennen we allemaal. Nu zien we voornamelijk een toename van drinkflessen en telefoonaccessoires als ‘strooigoed’. Een meer standaard product kan net zo origineel zijn als een nieuwer of innovatiever product! Daarover lees je meer in ons blog over hoe je opvalt met populaire relatiegeschenken.
‘De term is afhankelijk van de manier waarop je een product inzet!’
Als je een product ontvangt nadat er een transactie heeft plaatsgevonden, noemen we dat een premium. Dat kan een powerbank zijn bij aankoop van een telefoon, een mok bij aanmelding van een nieuwsbrief of misschien wel een koffiemachine bij besteding van een bepaald bedrag in een keukenzaak. Vaak zien we dat dit een relatief kleine attentie is, zoals een bierglas bij een krat pils.
Een premium heeft eigenlijk altijd te maken met beïnvloeding. Een consument of klant ontvangt een gratis geschenk en is hier blij mee, terwijl jij invloed uit hebt geoefend op het aankoopgedrag.
Een incentive is een product (of dienst) die als beloning dient. We zien dat hier vaak een actie aan verbonden is: ‘Bij aankoop van 4 tuinstoelen, ontvang je een gratis hangmat’. Het product dat je krijgt als ‘beloning’, past bij het product dat je aanschaft. Ja, het klopt dat een incentive hetzelfde lijkt als een premium, maar er is een verschil. Namelijk dat bij een incentive het doel niet is om juist dát product te kopen, maar om méér te verkopen van een product. Een incentive kan een product zijn, maar ook een reisje (als je als accountmanager je jaartargets hebt gehaald bijvoorbeeld).
Hangmat als incentive
Je naamsbekendheid vergroten, het aantal aankopen verhogen, het onderhouden van je relaties, klantenbinding verhogen, herhaalaankopen stimuleren en ga zo maar door. De term van je in te zetten product, hangt dus af van de manier waarop je het inzet.
Kunnen wij je helpen met een toffe actie? We denken graag met je mee!